Desenvolvimento do Turismo Outdoor da Região Norte de Portugal. Grant uri icon

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  • This project, Outdoor Tourism development in the northern region of Portugal TURNOUT, arises from the recognition of the potential of Outdoor Tourism for the differentiation and competitiveness of destinations in general, for the north of Portugal, in particular. This project then covers NUT II North region and falls within priority domain 'Tourism' of research and innovation strategies for smart specialisation and in the 'Symbolic Capital, Technologies and Tourism' domain for the Northern region. In particular, TURNOUT results from the recognition of the potential of the North region for Outdoor Tourism, based on its diversity and uniqueness of natural resources; the need for georeferenced information on resources, equipment, activities/programs, as well as the business activities in the whole region; the need for a systematic knowledge of outdoor tourism supply and demand in the region; and the need of a more integrated and organised supply involving the different stakeholders in the whole region. In this context, TURNOUT aims to analyse and evaluate resources and supply associated to Outdoor Tourism in the North region; to analyse and segment tourism demand; to develop GIS tools for Outdoor Tourism in the region, to create georeferenced information about supply that is also relevant for demand; to identify and characterize strategic areas for outdoor tourism development; to develop GIS tools for Outdoor Tourism in the territory; to identify and establish criteria, methodology and mechanisms that allow to measure and monitor Outdoor Tourism in a systematic way Outdoor Tourism Barometer; to identify strategic guidelines and areas in order to facilitate the outdoor tourism supply organization in the North region, to contribute to strategies aiming responsible and sustainable tourism development, to guide future planning policies, and to improve the communication and visitors? experiences through the development of a website and visitor-oriented apps. The project is also an opportunity for the implementation of some initiatives identified by the ?Norte Natural? Consortium, a synergy that is expected to continue beyond the expected time of the project, a way to guarantee its sustainability, through initiatives such as Nature Tourism Barometer in the North region and the Outdoor Tourism Observatory.
  • Tendo por base o reconhecimento do potencial do Turismo Outdoor para a diferenciação e competitividade dos territórios, surge o presente projeto, Desenvolvimento do Turismo Outdoor da região Norte de Portugal TURNOUT. O Projeto abrange, assim, a NUT II e está enquadrado no domínio prioritário 'Turismo' da estratégia de investigação e inovação para uma especialização inteligente RIS3 Nacional e no domínio 'Capital Simbólico, Tecnologias e Turismo', do Norte. Em particular, o TURNOUT resulta do reconhecimento do potencial da região para o Turismo Outdoor, assente na diversidade e singularidade de recursos naturais; da necessidade de informação georreferenciada dos recursos e equipamentos, bem como da dinâmica empresarial na região; da necessidade de conhecimento sistemático da realidade e evolução oferta e procura em toda a região norte, e da necessidade de maior estruturação da oferta, integrando e articulando os diferentes recursos e atividades ex. desportivas, no âmbito do Turismo de Natureza, culturais, náuticas, bem como os diversos intervenientes. Neste contexto, o projeto tem como objetivos analisar e avaliar os recursos e a oferta associada ao Turismo Outdoor na região Norte; analisar e segmentar a procura turística; desenvolver ferramentas SIG para o Turismo Outdoor na região, fazer registo georeferenciado mapeamento das variáveis relativas à oferta e procura; identificar e analisar áreas de vocação estratégica Desenvolvimento de ferramentas SIG para o Turismo Outdoor no território; Identificar e estabelecer o conjunto de indicadores, bem como as metodologias e mecanismos que permitam medir e monitorizar a realidade do Turismo Outdoor de forma sistemática, o Barómetro do Turismo Outdoor; identificar orientações e áreas estratégicas no sentido de facilitar a organização da oferta na região Norte de forma articulada e de contribuir para o desenvolvimento turístico responsável e sustentado, e para orientar futuras políticas de intervenção ao nível do planeamento e ordenamento através da definição de áreas com vocação estratégica e criação de instrumentos como a Carta de Turismo Outdoor, e Desenvolver site e apps orientadas para os visitantes experiência e comunicação. O projeto constitui, ainda, uma oportunidade para a materialização de algumas iniciativas previstas pelo Consórcio Norte Natural, sinergia que se espera tenha continuidade para além do tempo previsto para o projeto, garantindo a sustentabilidade após término do mesmo, através de iniciativas como a criação do Barómetro do Turismo de Natureza na região Norte, e operacionalização do Observatório de Turismo Outdoor.

date/time interval

  • July 26, 2018