Abstract— This study had the goal to analyze the value that
higher education students and teachers assign to Schedule,
Announcements, Resources, Assignments, Tests, Drop Box,
Messages, Forums and Search of Sakai collaborative learning
environment and to verify if there is any relation between the
value assigned to each tool and the experience that the user has
with computers. The data set were obtained from responses to a
survey by a sample of students and teachers. The most valued tool
for students and teachers for course support were Resources and
Announcements. Most students and teachers classify their
experience with computers as intermediate. In general, the
experience with computers has no influence on the valuation of
the Sakai collaborative environment tools.
Resumo— Este estudo teve como principais objectivos apreciar
a valorização que os alunos e os professores do ensino superior
atribuem às ferramentas Agenda, Avisos, Recursos, Trabalhos,
Testes, Cacifo, Mensagens, Fóruns e Pesquisa do ambiente
colaborativo Sakai e verificar se os conhecimentos informáticos
dos utilizadores têm influência na valorização das referidas
ferramentas. Os dados foram obtidos a partir das respostas dadas
a um inquérito por uma amostra de alunos e uma amostra de
professores. As ferramentas mais valorizadas pelos alunos e pelos
professores, no apoio às unidades curriculares, foram os Recursos
e os Avisos. A maioria dos alunos e dos professores classifica os
seus conhecimentos como conhecimentos intermédios. De um
modo geral, os conhecimentos informáticos dos utilizadores não têm influência na valorização das ferramentas do ambiente
colaborativo Sakai.