O contributo da formação para a transformação digital das microempresas do Planalto Mirandês Conference Paper uri icon

abstract

  • In a society that is in a state of emergency and alert regarding the effects of the pandemic caused by COVID-19 disease, the survival of most micro-enterprises is increasingly compromised. Due to forced confinement, on the one hand, we are witnessing a change in habits at the technological level, promoting online shopping as an alternative to conventional purchases. On the other hand, the decrease in consumer desire and the increase in unemployment have limited and will limit purchasing power. In this perspective, a case study was carried out, covering 5 companies in the city of Miranda do Douro. It was based on the participant observation and diagnostic reports from a consultant, as well as statistical data on the use of social media web pages, in interviews, with a view to identifying training needs and improving management and digital marketing processes for ensure the livelihood of business models.
  • Numa sociedade em estado de emergência e de alerta no que respeita aos efeitos da pandemia provocada pela doença de COVID-19, a sobrevivência de grande parte das microempresas está cada vez mais comprometida. Devido ao confinamento forçado, por um lado, assistimos a uma mudança de hábitos a nível tecnológico promovendo o modo de compra online como alternativa à compra convencional. Por outro lado, a diminuição do desejo consumista e o aumento do desemprego limitaram e limitarão o poder de compra. Nesta perspetiva, procedeu-se a um estudo de caso, que incidiu em 5 empresas da cidade de Miranda do Douro. Baseou-se na observação participante e relatórios de diagnóstico de uma consultora, bem como nos dados estatísticos de utilização das páginas web das redes sociais, em entrevistas, com vista à identificação das necessidades formativas e à melhoria dos processos de gestão e de marketing digital para garantir subsistência dos modelos de negócio.

publication date

  • January 1, 2021