MOOC: um aliado para a formação contínua de professores Conference Paper uri icon

abstract

  • Abstract Today is already a fact that technologies are increasingly available to virtually everyone. In this sense, it is crucial that teachers should be prepared for this new technological world, where technologies play a key role in the planning, development, dissemination and evaluation the teaching-learning process. So, continuous training in Information and Communication Technologies for Education has particular importance since it will allow the teacher to not only renew their knowledge, but rather learn new skills, attitudes and methodologies that will meet the latest modes of learning supported by digital technologies and resources. Thus, based on the results outlined in the dissertation "MOOC and b-Learning: a proposal for the master in Information and Communication Technologies in Education and Training of the Polytechnic Institute of Bragança" aims to develop an exploratory study characterized as documentary in order to update the bibliographic collection and webliographic of that dissertation, primarily through current sources of information on the Internet, such as articles and other publications under the MOOC (Massive Open Online Courses). Consequently, through the development of this article, we intend to identify, characterize and evaluate a set of MOOC, so that you can fully answer the following research question: What model or structure may support the construction of a MOOC in area of continuing education of teachers?
  • Atualmente é já um facto que as tecnologias estão cada vez mais à disposição de praticamente todos. Neste sentido, é crucial que os professores se sintam preparados para este novo universo tecnológico, onde as tecnologias assumem um papel preponderante no planeamento, desenvolvimento, disseminação e avaliação do processo de ensino-aprendizagem. Por conseguinte, a formação contínua em Tecnologias de Informação e Comunicação para a Educação assume particular importância já que permitirá ao professor não só renovar os seus conhecimentos, mas sobretudo adquirir novas competências, atitudes e metodologias que lhe permitirão tirar partido das mais recentes modalidades de aprendizagem suportadas por recursos e tecnologias digitais. Assim, fruto dos resultados enunciados na dissertação “MOOC e b-Learning: uma proposta para o mestrado em TIC na Educação e Formação do Instituto Politécnico de Bragança“ elaborou-se um estudo exploratório caracterizado como documental, com vista a atualizar a recolha bibliográfica e webliográfica da referida dissertação, essencialmente através de fontes de informação atuais na Internet, tais como artigos e outras publicações no âmbito dos MOOC (Massive Open Online Courses). Consequentemente, através do desenvolvimento do presente artigo, pretende-se identificar, caracterizar e avaliar alguns MOOC, de modo a que seja possível responder cabalmente a seguinte questão de investigação: Que parâmetros devem ser tidos em consideração na construção de um MOOC na área da formação contínua de professores?

publication date

  • January 1, 2015