Reflexão crítica sobre a implementação do plano tecnológico da educação em Moçambique
Conference Paper
Overview
Research
Additional Document Info
View All
Overview
abstract
In the last two decades, a broad consensus has been formed on the vital importance of Information and Communication Technologies (ICT) in educational contexts, now worsened by the pandemic that is plaguing the world. There is an urgent need to reflect on the level of professional teaching quality in the domain and use of Information and Communication Technologies (ICT) in the Mozambican teaching-learning process. The Technological Education Plan has been implemented in Mozambique, but it is now important to understand the spectrum of this implementation and what changes it has stimulated. Thus, this critical reflection has as main objective to understand the didactic and pedagogical practices that resort to ICT and that occur in the classrooms of General Secondary Education in Mozambique. To carry out a multiple case study, in this text, we intend to answer the question: How did the implementation of the Technological Plan for Education improve the teaching-learning process in Mozambican secondary education?
Nas últimas duas décadas, formou-se um consenso alargado sobre a importância vital das Tecnologias de Informação e Comunicação nos contextos educativos, agravada agora pela pandemia que assola o mundo. Urge fazer uma reflexão no que toca ao nível da qualidade profissional docente no âmbito do domínio e uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no processo de ensino-aprendizagem moçambicano. O Plano Tecnológico de Educação tem vindo a ser implementado em Moçambique, mas importa agora perceber qual o espectro dessa implementação e que mudanças estimulou. Assim, esta reflexão crítica tem como objetivo principal compreender as práticas didáticas e pedagógicas que recorrem às TIC e que ocorrem
nas salas de aula do Ensino Secundário Geral em Moçambique. Para a realização de um estudo de casos múltiplos, neste texto pretendemos responder à questão: Em que medida a implementação do Plano Tecnológico da Educação permitiu melhorar o processo de ensino-aprendizagem no ensino secundário moçambicano?
Nestas últimas duas décadas, formou-se um consenso alargado sobre a importância vital das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) nos contextos educativos, agravada agora pela pandemia que assola o mundo. Acresce também a relevância que tem vindo a assumir a estratégica da educação para o desenvolvimento harmonioso e integral das capacidades e potencialidades das sociedades em geral e de cada indivíduo em particular, impulsionando a sua realização pessoal e profissional e, até mesmo, coletiva. Neste contexto, o presente trabalho corresponde a uma reflexão crítica sobre a implementação do Plano Tecnológico da Educação no Ensino Secundário Geral em Moçambique que faz parte de um projeto de doutoramento que está a ser desenvolvido no âmbito do término do Programa de Doutoramento em Ciências da Educação – especialização em Inovação e Currículo, na Universidade Jean Piaget de Moçambique. Face às constantes mutações na sociedade da informação e do conhecimento em que vivemos e de acordo com atuais estratégias, medidas e cenários educativos, urge fazer uma reflexão no que toca ao nível da qualidade profissional docente no âmbito do domínio e uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no processo de ensino-aprendizagem moçambicano. O Plano Tecnológico de Educação tem vindo a ser implementado em Moçambique, mas importa agora perceber qual o espectro dessa implementação e que mudanças estimulou. Assim, este estudo tem como objetivo principal compreender as práticas didáticas e pedagógicas que recorrem às TIC e que ocorrem nas salas de aula do Ensino Secundário Geral em Moçambique. Para tal, definiu-se a seguinte questão como questão norteadora do estudo: Em que medida a implementação do plano tecnológico da Educação permitiu melhorar o processo de ensino-aprendizagem no ensino secundário moçambicano? Por conseguinte, considera-se o estudo de casos múltiplos como a metodologia mais adequada para estudar uma situação real em constante mudança, neste caso, a implementação do Plano Tecnológico da Educação, na perspetiva dos professores. Consequentemente, o modelo teórico Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) permitirá perceber a integração das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem em Moçambique. Nesta linha, a preocupação aponta para a perceção da situação atual em Moçambique no que diz respeito a conhecimento tecnológico, conhecimento pedagógico e conhecimento de conteúdo que os professores do ensino secundário moçambicano têm para a integração das TIC no processo de ensino aprendizagem. Assim, serão considerados sujeitos da amostra, os professores e gestores das escolas secundárias localizadas nas províncias de Sofala e Manica. No âmbito desta comunicação, será apresentada uma reflexão crítica sobre o estado da investigação ao nível das componentes e resultados passíveis de serem apresentados.
Over the past two decades, a broad consensus has been formed on the vital importance of Information and Communication Technologies (ICT) in educational contexts, now worsened by the pandemic that is plaguing the world. In addition, the relevance of the education strategy for the harmonious and integral development of the capacities and potentialities of societies in general and of everyone has been assumed, boosting their personal and professional and even collective fulfillment. In this context, the present work corresponds to a critical reflection on the implementation of the Technological Plan for Education in General Secondary Education in Mozambique, which is part of a doctoral project that is being developed within the scope of the Doctoral Program in Educational Sciences - specialization in Innovation and Curriculum, at the Jean Piaget University of Mozambique. In view of the constant changes in the information and knowledge society in which we live and in accordance with current educational strategies, measures, and scenarios, it is urgent to reflect on the level of professional teaching quality in the domain and use of Information and Communication Technologies (ICT) in the Mozambican teaching-learning process. The Technological Education Plan has been implemented in Mozambique, but it is now important to understand the spectrum of this implementation and what changes it has stimulated. Thus, this study has as main objective to understand the didactic and pedagogical practices that resort to ICT and that occur in the classrooms of General Secondary Education in Mozambique. To this end, the following question was defined as the guiding question of the study: To what extent did the implementation of the technological plan for Education make it possible to improve the teaching-learning process in Mozambican secondary education? Therefore, the study of multiple cases is considered the most appropriate methodology to study a real situation in constant change, in this case, the implementation of the Technological Plan for Education, from the perspective of teachers. Consequently, the theoretical model Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) will allow to perceive the integration of technologies in the teaching-learning process in Mozambique. In this line, the concern points to the perception of the current situation in Mozambique regarding technological knowledge, pedagogical knowledge and content knowledge that Mozambican secondary school teachers have for the integration of ICT in the teaching-learning process. Thus, teachers and managers of secondary schools located in the provinces of Sofala and Manica will be considered subjects of the sample. Within the scope of this communication, a critical reflection on the state of research at the level of components and results that may be presented will be presented.