Foreign student´s memorable tourism experiences about Porto city Conference Paper uri icon

abstract

  • The identification of the dimensions that impact on the creation of memorable tourism experiences is a subject of the utmost importance, so that the touristic offering can be adjusted to the needs of the visitants. This research main goal is to identifying the dimensions of the memorable tourism experiences of the international students of the Instituto Politécnico de Bragança (IPB) that visit the city of Porto. It will allow an analysis on how the visitors create their memorable tourism experiences. An online inquiry was applied, structured in tree parts in order to answer to three specific goals of the research: i) analyse the profile of the international students of the IPB; ii) identify the dimensions of the memorable tourism experiences of the international students of the IPB; iii) analyse the behaviour of the international students of the IPB. The instrument of data collection was made available in two languages, Portuguese and English, and it was applied during the months of December 2020 and January 2021. Seven dimensions were evaluated (hedonism; renovation; novelty; social interaction; knowledge; meaning; involvement) on a sevenpoint Likert agreement scale. The results revealed that the dimensions that contribute the most to the creation of memorable tourism experiences were hedonism, renovation, novelty and involvement. Examples of these dimensions are the image of the city, the attractions the city possesses, local residents, the fact that they feel well during the trip or the fact that they don't forget the experience they had.
  • Uma experiência pode ser caracterizada como um fluxo constante de pensamentos e sentimentos que sucedem durante os momentos de consciência em relação aos elementos da experiência (Walls, 2011). Nos últimos anos, o estudo das experiências memoráveis de turismo (EMT) tornou-se importante como resultado do crescimento extraordinário da competitividade dos destinos. Assim, para se posicionarem no mercado do turismo internacional, os gestores de destino devem proporcionar aos visitantes experiências verdadeiramente memoráveis (Ritchie & Crouch, 2003). A identificação bem-sucedida das dimensões que fazem parte da criação das EMT é essencial para auxiliar os gestores de destino nos seus esforços para aumentar a probabilidade dos seus visitantes percecionarem uma EMT enquanto viajam pelo destino. A cidade do Porto foi considerada em 2001 a Capital Europeia da Cultura, em 2012 eleita como Melhor Destino Europeu e em 2020 o Melhor Destino City Break da Europa. Com o intuito dos gestores do destino melhorarem a oferta existente e criarem produtos/serviços que visem alcançar as dimensões das EMT, desenvolveu-se o presente estudo para identificar as dimensões das experiências memoráveis de turismo que mais impactam os visitantes do Porto, especificamente os estudantes internacionais do Instituto Politécnico de Bragança (IPB).

publication date

  • May 2021