For a school to perform well, its teachers and students are expected to be motivated
and at the same time satisfied with their work. However, for this situation to be possible, it is
important to bear in mind some aspects that can influence a favorable context at that level, such
as the leadership style adopted by school directors and its impact on the school organizational
climate. This impact will influence the adoption of measures that encourage educational
innovation in the school system. The objective of this study is to understand the relationship
between the figure of the school director and his influence on the organizational/motivational
climate of school institutions and the consequent impact on educational innovation. The
PRISMA methodology was used, complying with the indications mentioned by Correia and Sá,
who cite Galvão, Pansani and Harrad (2015), where an attempt was made to study published
articles, master’s, and doctoral works. For the bibliographic review, the authors were identified
using the Wos (web of science), Scopus and RCAAP databases. For the identification of studies,
the Google Scholar database was explored. After the research and the application of the
eligibility criteria defined by us, 5 studies were selected as a sample for our work. It was
concluded that there is an influence of leadership in the organizational/motivational climate of
school institutions and consequent impact on educational innovation in schools. It was possible
to verify that with leaderships that are more transformational and permissive to participation,
the organizational climate is favored, so that the concepts of leadership, motivation and
educational innovation are closely related.
Para que uma escola tenha um bom desempenho, espera-se que os seus docentes e discentes se encontrem motivados e ao mesmo tempo satisfeitos com o seu trabalho. Contudo, para esta situação ser possível, será importante ter em atenção alguns aspetos que podem influenciar um contexto favorável a esse nível, tais como o estilo de liderança adotado pelos diretores de escola e o seu impacto no clima organizacional escolar. Este impacto irá influenciar a adoção de medidas que fomentam a inovação educativa no sistema escolar. O objetivo deste estudo é perceber a relação existente entre a figura do diretor escolar e a sua influência no clima organizacional/motivacional das instituições escolares e consequente impacto na inovação educativa. Recorreu-se à metodologia PRISMA, cumprindo com as indicações referidas por Correia e Sá, que citam Galvão, Pansani e Harrad (2015), onde se procurou estudar artigos publicados, trabalhos de mestrado e doutorais. Para a revisão bibliográfica, procedeu-se à identificação dos autores recorrendo-se às bases de dados Wos (web of science), Scopus e RCAAP. Para a identificação dos estudos explorou-se a base de dados Google Scholar. Após a pesquisa e aplicados os critérios de elegibilidade por nós definidos, foram selecionados 5 estudos como amostra para o nosso trabalho. Concluiu-se haver uma influência da liderança no clima organizacional/motivacional das instituições escolares e consequente impacto na inovação educativa das escolas. Conseguiu-se verificar que com lideranças mais transformacionais e permissivas à participação, o clima organizacional sai favorecido, pelo que o os conceitos liderança, motivação e inovação educativa estão intimamente relacionados.